Subaru Impreza – surowy wojownik pełen wdzięku

Subaru Impreza – surowy wojownik pełen wdzięku

Pierwsza generacja Subaru Impreza pojawiła się na rynku w 1993 roku. W pierwszej fazie auto dostępne było z silnikami wolnossącymi o pojemnościach 1.6, 1.8 i 2.0 litrów. W większości modeli Subaru Impreza napęd przenoszony jest na obie osie za pomocą centralnego dyferencjału. Nazwa modelu jest wariacją na temat angielskiego słowa impress, czyli sprawiającego wrażenie. Dlatego od początku charakteryzowało się ciekawą stylistyką nadwozia oraz bogatym wyposażeniem standardowym, jak np. hamulce wzbogacone o czteroczujnikowy i czterokanałowy system ABS, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Prawdziwy rozgłos przyniosła jednak wersja silnikiem turob, która zastąpiła w rajdach model Legacy.

Troche historii

Subaru Impreza

Subaru Impreza

W Europie Subaru Impreza pojawiło się w roku 1994 pod nazwą Subaru Impreza GT. Była to dostosowana do europejskich warunków i zasad ubezpieczeniowych wersja japońskiej Subaru Impreza WRX. Na przełomie lat 1994 – 1997 w wersji europejskiej klienci mieli do dyspozycji dwulitrowy silnik o mocy 208 KM. W roku 1997 firma wprowadziła na rynek silnik o mocy 211 KM, który pozwalał osiągnąć 100 km/h w 6 sekund. Auto od początku było dostosowywane do możliwości zespołów rajdowych, dlatego koncern wypuszczał na rynek modele pozbawione np. klimatyzacji czy innych zbędnych z punktu widzenia osiągów elementów.

WRX i WRX STI

WRX jest skrótem od World Rally eXperimental. Skrót ten pojawił się po raz pierwszy w 1990 roku w modelu będącym wynikiem współpracy Subaru i brytyjskiego zespołu rajdowego Prodrive. Główną różnicą między standardowymi modelami a WRX był turbodoładowany silnik. Z kolei skrót STI oznacza Subaru Tecnica International i odnosi się do wersji WRX, w których poprawiono wydajność silnika, zawieszenia czy transmisji. STI to także dział Fuji Heavy Industry, który specjalizuje się w produkowaniu rozwiązań stosowanych w sportach motorowych.

WRX w kolejnych wersjach

Subaru Impreza II zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2000 roku. Wtedy to w Europie pojawiła się jeszcze bardziej usportowiona wersja Subaru Impreza WRX STi z silnikiem o mocy 265 KM. W 2006 roku do modeli WRX i WRX STI dostępnych w Europie wprowadzono turbodoładowane silniki o pojemności 2.5 litra. Ta wersja Subaru Impreza doczekała się też Polskiej wersji specjalnej o nazwie Subaru Poland Rally Team. Na rynek trafiło 25 samochodów z wyczynowym zawieszeniem i silnikiem o mocy 310 KM.

Kolejne generacje Subaru Impreza pojawiły się w roku 2007, 2011 i 2016. W 2011 roku zaprezentowano terenową wersje samochodu oznaczoną XV, która ostatecznie trafiła na rynek jako crossover. W 2013 roku zaprezentowano też nową wersję WRX, tym razem bez przedrostka Subaru. Najnowsza wersja Subaru Impreza pojawi się na rynku w roku 2016.

https://www.youtube.com/watch?v=in14vx5idTQ

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *